7 důvodů proč se věnovat mindfulness z pohledu antimindful člověka

 

Ahoj :-)

Jelikož spousta lidí neví, co si pod pojmem mindfulness představit a v čem by jim konkrétně mohl pomoci, tak jsem se rozhodl sepsat tento článek. Chci ukázat, v čem vidím přidanou hodnotu mindfulness a jak konkrétně pomohl mně.

Základní definice říká něco ve stylu, že “Mindfulness je schopnost plně prožívat přítomný okamžik, mít tak pod kontrolou své emoce a zvládat stres.” Zkrátka je to o tom žít více v přítomnosti, což samo o sobě může být problém pro mnoho lidi v této uspěchané době. Já jsem člověk, který tráví spoustu času přemítáním a analyzováním minulosti a zároveň se utápí ve fantasmagorických představách o budoucnosti. Nejsem tedy úplně nejvhodnějším člověkem na praktikování mindfulness – jsem spíše “antimindful člověk”. Ale i tak mi mindfulness výrazně za poslední rok a půl pomohl. Absolvoval jsem základní i středně pokročilý kurz RMT (Relational mindfulness training – tedy mindfulness ve vztazích) pod vedením Marka Vicha a Honzy Buriana a nyní jsem se přihlásil znovu do základního kurzu, protože nyní si ještě více uvědomuji přínosy a dávám tomu větší váhu než dříve.

 

V čem jsou tedy ty přínosy?

1) Naučíte se zastavit. Sice to zní velmi jednoduše, je velmi cenná schopnost – pomůže Vám to například při zvládání stresových a náročných situací, při vyjednávání či obecně komunikaci s jinými lidmi. Člověk se žene neustále dopředu – i když se mu nedaří, zvyšuje se míra stresu a vznikají z toho velké hádky, které jsou mnohdy zbytečné. Když se člověk na chvíli zastaví, zhluboka se nadechne, uvědomí si, co se vlastně děje, z nadhledu se na situaci podívá, tak mnohdy zjistí, že zas tak kritická není. Může najít jiné řešení, podívat se na situaci z jiného úhlu pohledu – opravdu se chci s tím člověkem naproti mně pohádat? Nebráníme jen oba dva svůj úhel pohledu? Stojí mi to opravdu za to?

Tohle je podle mě jedna z největších přidaných hodnot. Daří se mi ji zavádět do svého života, i přes svou poměrně konfliktní povahu vytvářím v posledních měsících výrazně kvalitnější vztahy, dokážu se zastavit a vnímat svoje tělo a pocity. Samozřejmě, ne vždy se mi to zcela podaří, ale když se to nepovede, tak se to snažím zpětně přehodnotit, abych příště tu samou chybu neopakoval.

2) Poznáte zde spoustu skvělých lidí. To je možná úplně největší přidaná hodnota. Nikde nenajdete na jednom místě takovou koncentraci přátelských, pozitivních a nadšených lidí. Zejména v pravidelných týdenních kurzech tam vznikne zpravidla taková atmosféra, že tam pak bez problémů řeknete věci, které jinak neřeknete nikomu a nemáte strach z toho, jak zareagují. Dokonce by se dalo říct, že je to taková druhá rodina. U mě dnes několik lidí z mindfulness patří mezi nejbližší přátele a když potkám kohokoliv z předchozích kurzů, tak mám opravdu radost a máme si hodně co říct. To vzniká podle mě z toho, že tam zpravidla jdou lidé, kteří na sobě chtějí pracovat a díky mindfulness se vzájemně otevřeme mnohem více, než je v dnešní době obvyklé.

3) Naučíte se lépe formulovat své myšlenky a vyjadřovat se, přijímat a dávat feedback. Opět velmi důležitá schopnost v dnešní době. Jsem člověk, který většinu svých myšlenek nechává ve své hlavě a nedokáže je vyjádřit, což se výrazně zlepšuje a nedělá jim to už takový problém. Na kurzu RMT se introverti naučí se více otevřít (což jako velký introvert můžu potvrdit) - dnes už mi to nedělá takový problém a na sdílení se většinou těším. Extroverti se naopak naučí naslouchat a více vnímat ostatní lidi. Dochází tam k zajímavým situacím a zjištěním, které by Vás běžně nenapadly. Velký rozdíl jsem zaznamenal zejména u feedbacku – a to jak pozitivního, tak negativního. Dokážeme na jednu stranu lépe formulovat své myšlenky, co nám na daném vadí či ho vhodně pochválit, i to bývá občas problém, ač se to na první pohled nezdá. A na druhou stranu, když dostanu zpětnou vazbu na sebe, tak bych řekl, že to už dokážu přijmout výrazně lépe než v minulosti a v případě konstruktivní kritiky na tom zapracovat.

4) Pomůže Vám to najít sama sebe, poznat svoje silné a slabé stránky. Tohle je samozřejmě velmi individuální. Nicméně díky momentu zastavení, poměrně hlubokým debatám a meditacím se dokážete zjistit spoustu zajímavých věcí. Tam záleží hlavně na tom, jak intenzivně se tomu budete věnovat, ale dostanete možnost zjistit co Vás baví, co Vás štve, jaké jsou Vaše silné a slabé stránky a další věci. Většinu věcí totiž už dávno víte, máte to uvnitř sebe, ale nikdy jste se o to intenzivně nezajímali. RMT k tomu otevírá cestu.

Samozřejmě v tom hraje roli řada faktorů, ale za poslední dobu jsem si poměrně jasně vydefinoval, co chci dělat, jaké jsou moje hodnoty a dělám kroky k tomu, abych to zrealizoval. Pochopitelně to není důsledek jen RMT, je tu celá řada dalších faktorů, ale jsem přesvědčen, že mindfulness patří mezi nejvýznamnější. V této oblasti vidím u řady ostatních absolventů i mnohem větší posuny – cestují všude možně po světě, dostali se na velmi zajímavé pracovní pozice a hodně na sobě pracují. I to mě hodně motivuje na další cestě.

5) Naučíte se mlčet. To asi není úplně vlastnost, kvůli které byste se hlásili na kurz RMT. Nicméně ticho a pauza jsou obrovská zbraň. V proslovech, v prezentacích i v klasické komunikaci. Většině lidí je při tichu trapně a tam rozhovor doplňují naprosto zbytečnými informacemi, odchází od tématu atp. V tom je úplně krásný rozdíl na první hodině nového kurzu oproti některé z posledních. Na začátku lidé mluví, mluví a mluví – cokoliv, jen aby nebylo ticho. Vždyť to je trapné. Zatímco zkušenější praktikující řekne jen to, co chce. A pak zpravidla mlčí a užívá si ticho.

A v čem Vám ticho může pomoci v běžné komunikaci? Lépe si utřídíte svoje myšlenky, dokážete více vnímat nejen slova, ale i pocity a neverbální komunikaci druhého člověka. Pochopit, co je cílem jeho konverzace a co Vaším a vzájemně ji pokud možno sladit ku zdárnému úspěchu. 

6) Vystupování z komfortní zóny. I v téhle oblasti vám může mindfulness pomoci. Většina strachů, co v různých oblastech máme není příliš opodstatněná. Když se člověk v kritických momentech zastaví a zamyslí se, z čeho má vlastně reálně strach a co mu hrozí, tak často zjistí, že ty obavy jsou neoprávněné a přehnané. Zažil jsem to u spousty lidí, že začali pracovat se svými strachy - např. ze tmy či u mě to bylo u komunikace v angličtině, které jsem se celý život vyhýbal.  Nedávno jsem se překonal a přihlásil se na kurz anglické konverzace, kde mi pomohla i krátká praxe před začátkem to zvládnout, což pro někoho může být naprosto banální, ale pro mě to bylo extrémně náročné. Když jsem se ale zamyslel nad tím, z čeho reálně mám strach, tak mi došlo, že to je nesmysl. Ten učitel tam je pro mě, ne já pro něj. A co si o mně pomyslí ostatní? 10 minut po skončení kurzu si už nebudou pamatovat, co jsem vlastně řekl. Zvládl jsem to.

7) Mindfulness je pouze začátek.  Nikdo netvrdí, že se máte RMT věnovat do konce života – ač se najde i řada takových lidí. Mindfulness Vám však především poskytne poznání sama sebe, zlepšení sociálních a komunikačních schopností a poznáte řadu nesmírně zajímavých lidí. Kam se však vydáte dále je jen a jen na Vás. Někteří absolventi se začnou věnovat různým větvím buddhismu, někdo se věnuje vědeckému výzkumu a propojuje mindfulness s jinými obory, další se věnují např. mindful józe a někdo prostě jen cestuje a užívá si přítomný okamžik. Směrů je opravdu hodně a je jen na každém, jakou cestou se vydá. 

 

A moje cesta? Jsem idealista a rád dělám věci, která mají smysl. A proto budu nadále pomáhat vytvářet toto prostředí. Vidím totiž, že to smysl a výsledky opravdu má, a to jsme teprve na začátku. Reálně to pomohlo už velkému množství lidí včetně mě a to je pro mě zásadní. Díky.

 

Autor: 
David Zoubek