Body-scan (praxe vnímání těla)

BODY-SCAN (PRAXE VNÍMÁNÍ TĚLA)

Tělo je základ naší zkušenosti a proto je i neodmyslitelnou součástí rozvoje mindfulness (Kabat-Zinn 2003). Praxe Body-Scanu je založena na postupném zkoumání a uvolňování jednotlivých částí v našem těle. Nabízí nám tedy možnost snadno se navrátit do přítomnosti a setřást ze sebe napětí i stres.

Co Vám toto cvičení může nabídnout?

  • Účinná cesta jak se zklidnit na konci náročného dne – zaměřením se na jednotlivé části můžeme uvolnit tělesná i emoční napětí, která se v nás nahromadila.
  • Skrze lepší zakotvení v našem těle se můžeme stát vnímavějšími a stabilnějšími.
  • Přináší možnost intenzivněji vnímat své tělo – díky tomu si můžeme např. dříve všimnout, když na nás přichází nemoc a preventivně si odpočinout.
  • Praxe Body-Scanu před spaním je účinným lékem na nespavost.

Doporučení pro aplikaci cvičení

  • Praxi je vhodné provádět v klidném prostředí – čím pohodlněji se budeme cítit, tím snadněji se uvolníme.
  • Na konci dne může cvičení sloužit jako účinná forma emoční hygieny.
  • Praxi lze provádět i v leže, kde je obvykle snadnější se uvolnit. Zvyšuje se však riziko, že usneme. V takovém případě je dobré si na chvíli otevřít oči. Dlouhodobější praxí se naučíme neusnout.

O autorovi

Marek Vich je lektor mindfulness a spoluzakladatel Mindfulness Clubu. Společně s Janem Burian také vytvořil program Relational Mindfulness Training (RMT), jehož kurzy navštěvují převážně manažeři, studenti a učitelé. V oblasti mindfulness se také věnuje vědeckému výzkumu na VŠE v Praze. Praxe mindfulness je však především jeho osobní zálibou a intenzivně se jí věnuje na každodenní bázi.