Jak nalézt svou vysněnou kariéru pomocí mindfulness

 

Energie z ní přímo čiší. Můžete vidět, jak ji to baví a naplňuje. Krok sem, krok tam a už je zase jinde. Malá drobná Kanaďanka, která nám dnes poví něco o plánování kariéry. Jak nešlápnout vedle? Jak být s volbou spokojený? A hlavně jak se z toho nezbláznit! Její jméno je Amy Burke.

 

Pár poznámek o Amy

  • Pochází až z daleké Kanady a k mindfulness ji přivedl její otec
  • Pracovala jako guidence counselor (pomoc s výběrem studia a co vlastně dělat po škole)
  • Pracovala v Kanadě a Nizozemí, v současnosti pracuje v ČR
  • Vystudovala „Comptentatve education“ na Naropa University
  • Absolvovala mindfulness výcvik pod vedením Dr. Saltzmana (Still Quiet Place) and Giny Biegel (MBSR-T)
  • Je vedoucím lektorem v projektu Mindfulness in Schools
  • Spoluzakladatelkou projektu Mind Well (http://www.mindwell-education.com/)
  • Soustředí se na rozvoj vzdělávacích komunit skrze trénink Mindfulness a sociálně-emočních dovedností

 

Co si z přednášky odnést?

1. Nástup emerging adulthood

S rozvojem společnosti se vynořil i nový stupeň vývoje člověka. Dřív jste byli v pubertě, a pak jste přešli postupně do dospělosti. V dnešní době se nově objevuje  stádium tzv. emerging adulthood (vynořující se dospělost). Věkově je to asi od 18-29 let. V podstatě je to období „dospělé svobody a nezávislosti, ale ještě bez  dlouhodobých dospělých povinností“ (Arnett, 2006, str.3). Můžete si představit třeba vysokoškoláka.

 

 2. Myslete celým tělem

Používat k myšlení jen mozek je plýtvání. Věděli jste, že „mozky“ máme celkem 3? Jedním je náš klasický mozek. Žádné překvapení. Dalším je naše srdce. To už překvapit může. Kolem srdce je spousta nervových zakončení, které nás mohou ovlivňovat. A stejně tak naše střeva. Pamatujete si ten svíravý pocit v žaludku, když jste měli udělat něco nepříjemného? To s vámi mluvilo vaše tělo. Naučte se ho naslouchat.

 

3. Zvykněte si na nepohodlí

Už jste to slyšeli milionkrát. A tady to máme ještě jednou. Vystupujte ze své komfortní zóny. Děsí vás vystupování před lidmi? Vystupujte! Nejdřív to nebude nic moc. Po čase to bude lepší. Až přijde den, kdy už vám to vadit nebude. Nebo bude, ale už vám to bude jedno. Už jste to dělali milionkrát, a tak to zvládnete i teď. Je to nepohodlné, ale to je vše.

 

4. Vnitřní kormidlo/kompas

Více k designu svého myšlení najdete v knize: Designérem vlastního života: jak si navrhnout spokojený život na míru. Není to o následování své vášně. To je dneska sice moderní, ale není to ideální řešení. Jděte na to jako designéři. Vše začíná problémem. Amy sama knihu považuje za jednu z nejlepších věcí při hledání svého kompasu.

 

5. Hloubavá praxe

Spoustu technik už určitě znáte a pokud ne, mrkněte na některý z dalších článků. Jednou ze základních praxí je mindfulness (všímavost). Ať už formou klasické formální praxe (meditace) nebo neformální (vědomá činnost).

Rozhodně to ale není jediná cesta. Najděte si tu vlastní. Prostě si vyberte to, co oslovilo nejvíc vás. Pro začátek vyzkoušejte jeden z TOP 3 nástrojů, které nám Amy představila na přednášce.

 

6. Nejistota a zmatek jsou normální

Většina z nás vůbec netuší, kam kráčí. Jen pár lidí to s jistotou ví. Většina však jen říká, že to ví, ale přitom jsou stejně zmatení jako my ostatní. Je to naprosto normální. Zažíváme to všichni.

 

TOP 3

Amy nám nabídla hned několik nástrojů. Přednáška byla celkově hodně živá a spoustu věcí jsme si rovnou i zkusili. Teď vás čekají TOP 3 vyzkušené praktiky:

 

1. Pociťte svoje tělo

Postavte se rovně. Začněte si ťukat prsty na hlavu. Postupujte tak po celé hlavě, přes obličej až na krk. Postupně takhle projděte celé tělo. Hrudník, postupně jednu ruku, její druhou stranu. To samé s druhou rukou. Na břiše plácejte jen lehce. Na bocích a zadku naopak silněji. Jedna noha, druhá noha a znova hýždě.

Nakonec se zastavte a jen vnímejte svoje tělo. Cítíte brnění? Kde všude ho cítíte? Jaké to je? Snažte se všímat si všech pocitů a prožitků. Tohle uvědomění si pokuste udržet co nejdéle. Super věc pro okamžité zpřítomnění.

 

2. Vypište se z problémů

Postupně si projděte následujícími kroky. Na každý si dejte tak 1-2 minutky. Nepřeskakujte kroky!

  • Myslete na problém/dilema, kterému zrovna teď čelíte ve svém osobním nebo profesním životě (jakékoliv). Vyjádřete ho v jedné větě
  • Teď se o něm rozepište
  • Teď to spojte do 10 slov (nemusí to být celá věta)
  • Nakreslete to (nejde o umění)
  • Napište, jaký pro vás celý tenhle proces byl. Zhodnoťte to

Někomu se uleví už jen tím, že svůj problém napsal. Jindy si najednou uvědomíte, že se to dá vlastně snadno řešit. Je to jako s myšlenkovými mapami. Váš mozek pracuje lépe, když vidí dilema přímo před sebou.

Možná jste si už někdy zkoušeli psát pro a proti. Není to špatná technika, ale tohle je lepší. Vyzkoušejte a posuďte sami.

 

3. Osvoboďte svoje představy

 Tohle cvičení jsme si vyzkoušeli ve dvojicích, ale můžete ho provést i sami. Je to celkem jedno. Nápady někoho dalšího vás ale můžou pomoct víc se odvázat. Nedržte se ve svých představách při zemi.

  • Představte si 3 rozdílné vesmíry
  • V každém z nich máte jeden rok na vyzkoušení jakékoliv práce (kterou chcete)
  • Které 3 zvolíte a proč? Co vás na nich přitahuje?

Nejde o to říct si, že chci být třeba prezident. Jde o zkoumání emocí, které se za tou touhou skrývají. Třeba mě láká ta moc. Nebo prestiž. Možná chci něco změnit. Co vás žene dopředu?

Zajímá vás celá přednáška? Záznam naleznete ZDE ;)

 

A ještě pár zdrojů pro doplnění:

ARNETT, J. J. (2006). Emerging Adulthood in Europe: A Response to Bynner. Journal of

Youth Studies, 9, 111-123.

BURNETT, Bill a David J. EVANS. Designérem vlastního života: jak si navrhnout spokojený život na míru. Brno: Jan Melvil Publishing, 2016. Žádná velká věda. ISBN 978-80-7555-013-2.

GOLEMAN, Daniel. Pozornost: skrytá cesta k dokonalosti. V Brně: Jan Melvil, 2014. Pod povrchem. ISBN 978-80-87270-94-3.

KESSLER, Rachael. The soul of education helping students find connection, compassion, and character at school. Alexandria, Va: Association for Supervision and Curriculum Development, 2000. ISBN 978-141-6604-433.