Praxe vnímání dechu

PRAXE VNÍMÁNÍ DECHU

Vnímání dechu (Mindfulness of breathing) je jedním z nejčastěji používaných cvičení mindfulness, která má skvělé výsledky pro snížení stresu (Feldman et al. 2010). Dech se označuje za kotvu do přítomnosti – pomocí dechu se můžeme účinně zkoncentrovat na aktuální události a opustit obavy v naší v naší mysli.

Co Vám toto cvičení může nabídnout?

  • Účinné zvládání emočně náročných a stresových situací.
  • Rychlé osvěžení během náročných dnů.
  • Zlepšení pozornosti

Doporučení pro aplikaci cvičení

  • Podobně jako chvilku pro sebe lze tuto praxi provádět téměř kdekoliv – doma, v práci během přestávky, či na záchodě, v MHD, apod.
  • Je důležité naučit se pozorovat svůj dech, aniž bychom do něj zasahovali. Tělo dýchá samo, zkuste ho pouze pozorovat.
  • Praxe vyžaduje pravidelné opakování. Nejlepší je každý den.

O autorovi

Marek Vich je lektor mindfulness a spoluzakladatel Mindfulness Clubu. Společně s Janem Burian také vytvořil program Relational Mindfulness Training (RMT), jehož kurzy navštěvují převážně manažeři, studenti a učitelé. V oblasti mindfulness se také věnuje vědeckému výzkumu na VŠE v Praze. Praxe mindfulness je však především jeho osobní zálibou a intenzivně se jí věnuje na každodenní bázi.