Praxe vnímání pocitů a myšlenek

PRAXE VNÍMÁNÍ POCITŮ A MYŠLENEK

Cvičení nabízí možnost rozvinout větší nadhled nad vlastními pocity i myšlenkami. Tato praxe se opakovaně ukázala jako účinná cesta pro zvládání emocí (Chiesa, Serretti & Jakobsen 2013). Díky této praxe se tedy můžeme naučit mít od svého mentálního prožívání odstup a díky tomu vnést více rozvahy a stability do každodenního rozhodování.

Co Vám toto cvičení může nabídnout?

  • Účinná cesta jak zvládat náročné emoční situace.
  • Díky rozvinutí mentálního odstupu si můžeme odpočinout od svých myšlenek.
  • Zlepšení soustředění.
  • Praxe je základem pro zvládání strachu a rozvoj mindfulness ve vztazích.

Doporučení pro aplikaci cvičení

  • Toto cvičení může být z počátku obtížnější. Je proto důležité nenechat se odradit a dále se mu věnovat.
  • Je možné ji praktikovat kdykoliv a kdekoliv. Ze začátku je lepší praktikovat v klidném prostředí.
  • Ideální provádět každý den.

Je důležité zachovat postoj pozorovatele, tedy nechat přítomné myšlenky a pocity být, jako by to byly vlny na hladině oceánu.

O autorovi

Marek Vich je lektor mindfulness a spoluzakladatel Mindfulness Clubu. Společně s Janem Burian také vytvořil program Relational Mindfulness Training (RMT), jehož kurzy navštěvují převážně manažeři, studenti a učitelé. V oblasti mindfulness se také věnuje vědeckému výzkumu na VŠE v Praze. Praxe mindfulness je však především jeho osobní zálibou a intenzivně se jí věnuje na každodenní bázi.